czwartek, 7 maja 2020

Mleko z dzbanka do miski [WYWIAD Z V. MALCHAREK]


Praca konkursowa V. Malcharek

      Victoria Malcharek to utalentowana uczennica trzeciej klasy Liceum Sztuk Plastycznych. W Ogólnopolskim Konkursie Fotograficznym „Żywe obrazy” zajęła II miejsce. Inspiracją dla jej fotografii stało się dzieło Jana Vermeera „Mleczarka”. Tytułową mleczarką została Julia Łubik. W przedsięwzięciu pomogły laureatce: Jagoda Główka, Emilia Krawczyńska, Paulina Habrom, Oliwia Morawiec i Michalina Żebrowska z 3 klasy LSP.
      To już kolejny sukces. W tamtym roku rozmawialiśmy z Victorią w "Ad operam!" o jej wyróżnieniu w konkursie PORTRET 2018.

Victoria Malcharek
 
Z Victorią Malcharek rozmawia Joanna Brzenczka


Jak to się stało, że wzięłaś udział w Ogólnopolskim konkursie fotograficznym „Żywe obrazy”?

Przeglądałam sobie stronkę w Internecie z aktualnymi konkursami i tam znalazłam ogłoszenie o tym konkursie.

Wisława Szymborska, znana poetka i noblistka, o „Mleczarce” Jana Vermeera napisała tak:

Dopóki ta kobieta z Rijksmuseum
w namalowanej ciszy i skupieniu
mleko z dzbanka do miski
dzień po dniu przelewa,
nie zasługuje Świat
na koniec świata.

Nasza wybitna polska poetka w prozaicznej czynności dostrzegła symbol nieśmiertelności. Co Ciebie osobiście urzekło w tym obrazie? Dlaczego zdecydowałaś się odtworzyć właśnie to dzieło i dlaczego w ogóle Vermeera?
Wybrałam akurat to dzieło, ponieważ idealnie pasowało do naszego okna w studio, przez które wchodzi niesamowite naturalne światło, które gra główną rolę w obrazie.

Jak wyglądały przygotowania do stworzenia fotografii konkursowej oraz sam proces fotografowania?
Przygotowania zaczęły się u mnie w domu, kiedy musiałam przejrzeć całą szafę w poszukiwaniu najbardziej pasujących ubrań, dobrać rekwizyt oraz wybrać modelkę. Fotografowanie trwało dwa dni. Pierwszego dnia razem z dziewczynami z mojej klasy przygotowałyśmy stół, umieściłyśmy rekwizyty oraz ubrałyśmy modelkę. Zaczęły się pierwsze próby odnalezienia idealnego kadru. W drugim dniu przyniesione zostały brakujące rekwizyty, świeże pieczywo, mleko, został zrobiony modelce makijaż, przygotowane zostało oświetlenie oraz blendy i wtedy przy pomocy moich koleżanek udało mi się zrobić to zdjęcie. Po zakończonej pracy czekał mnie jeszcze kolejny etap - postprodukcja, czyli wybranie najlepszych kadrów i obróbka.

Powiedz, ile razy nacisnęłaś przycisk aparatu, zanim udało Ci się zrobić to jedno idealne zdjęcie?
Wiele razy.

Dlaczego to właśnie Julia Łubik została Twoją mleczarką?
Myślę, że najbardziej do tej roli pasowała.

Co czujesz teraz jako zwyciężczyni II miejsca w konkursie?
Jestem dumna z tego, że udało nam się stworzyć tak dobry zespół na zajęciach, bo gdyby nie moje pomocnice, nigdy nie udałoby mi się zrobić tak cudownego zdjęcia.

Czym jest dla Ciebie fotografia?
Dla mnie fotografia to zatrzymanie chwili, o której łatwo możemy zapomnieć, a dzięki fotografii - w dowolnym momencie powrócić.

Jako uczennica trzeciej klasy Liceum Plastycznego na pewno niejednokrotnie na lekcjach historii sztuki miałaś już do czynienia z wybitnymi działami wielkich artystów. Który malarz jest najbliższy Twojemu sercu?
Nie mam takiego. Jest wielu różnych malarzy, których uwielbiam.

W tamtym roku organizatorzy konkursu stwierdzili: “ bez względu na to, czy myśli Pani o fotografii jak o hobby czy pracy komercyjnej, czy marzy się Pani współpraca z galeriami —(…) Jest potencjał — warto to rozwijać (…) Czy wyobrażasz sobie siebie jako zawodowego fotografa komercyjnego, czy może jako osobę, która współpracuję ze sławnymi galeriami?
Nie mam jeszcze konkretnej wizji mojej zawodowej przyszłości, ale wiem na pewno, że fotografii w  niej nie zabraknie.
 
W ostatnim wywiadzie dla „Ad operam!” powiedziałaś, że dopiero szukasz swojego kierunku w fotografii. Czy już znalazłaś?
Jest mnóstwo kierunków w fotografii, które mnie fascynują, ale najbliższa mojemu sercu jest chyba fotografia natury.


*wakacje 2018, Garmish-Partenkirchen, Niemcy
 

wakacje 2018, Zugspitze, Niemcy


wakacje 2018, Alpy, Niemcy


 *powyższe zdjęcia wykonała Victoria Malcharek