Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa
W środę (6 października 2015 r.) rząd podjął uchwałę o realizacji w latach 2016-2020 „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa”.
Program obejmuje trzy priorytety – za dwa odpowiada Minister Kultury i
Dziedzictwa Narodowego, trzeci należy do Ministra Edukacji Narodowej.
Rada Ministrów wydała rozporządzenie w sprawie szczegółowych
warunków, form i trybu realizacji Priorytetu 3 „Narodowego Programu
Rozwoju Czytelnictwa”, dotyczącego wspierania w latach 2016-2020 organów
prowadzących szkoły oraz biblioteki pedagogiczne w zakresie rozwijania
zainteresowań uczniów przez promocję i wspieranie czytelnictwa dzieci i
młodzieży, w tym zakup nowości wydawniczych.
Rozporządzenie umożliwi wdrożenie i wykonanie działań przewidzianych
w Priorytecie 3 „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa”, który
przewiduje rozwijanie zainteresowań uczniów przez promowanie i
wspieranie rozwoju czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży, w tym zakup
nowości wydawniczych.
Zgodnie z rozporządzeniem, wsparcie finansowe z budżetu państwa
otrzymają organy prowadzące szkoły, szkoły za granicą i biblioteki
pedagogiczne z przeznaczeniem na zakup nowości wydawniczych (książek
niebędących podręcznikami).
Wielkość środków przyznanych szkołom i bibliotekom pedagogicznym na
zakup książek zależeć od liczby uczniów uprawnionych do korzystania z
bibliotek. Maksymalne wyniesie:
- 2 480 zł dla małych szkół (do 70 uczniów);
- 4 000 zł dla średnich szkół (od 71 do 170 uczniów);
- 12 000 zł dla dużych szkół (od 170 uczniów);
- 4 600 zł dla bibliotek pedagogicznych.
W przypadku szkolnych punktów konsultacyjnych będzie to: 1.600 zł (do 70 uczniów), 2.500 zł (od 71 do 170 uczniów), 4.500 zł (powyżej 170 uczniów).
W latach 2016-2020 na zakup nowości wydawniczych (książek niebędących
podręcznikami) zostanie przeznaczone 150 mln zł z budżetu państwa.
Warunkiem przyznania wsparcia będzie zapewnienie przez organy
prowadzące szkoły i biblioteki pedagogiczne co najmniej 20 proc. wkładu
własnego na realizację zakupów.
Uczniowie powinni być zachęcani do wypożyczania książek na okres ferii letnich i zimowych.
Trwałym rezultatem programu będzie zainteresowanie młodych ludzi czytaniem
Na etapie składania wniosków nie jest konieczne podanie listy
konkretnych pozycji książkowych, które szkoła planuje zakupić w ramach
programu.
Zależy nam na tym, aby zakupy były przemyślane i skonsultowane z
organami przedstawicielskimi nauczycieli, uczniów i rodziców oraz z
biblioteką publiczną, najbliższą miejsca zamieszkania uczniów.
HARMONOGRAM realizacji Priorytetu 3 w roku 2015 i w kolejnych latach.
Jednocześnie informujemy, że Ministerstwo Edukacji Narodowej
przygotuje przykładowe wzory wniosków – dla dyrektorów szkół i organów
prowadzących.
Nie będą one obligatoryjne i zarówno szkoły, jak i organy prowadzące mogą przygotować wnioski według własnego wzoru.
Departament Informacji i Promocji
Ministerstwo Edukacji Narodowej